Grøn stær

Grøn stær eller glaukom er en sygdom, hvor synsnerven har taget varig skade. Forhøjet  væsketryk i øjets indre er en vigtig risikofaktor for dette. Hvis trykket i øjet er for højt, kan det med tiden medføre skade på synsnerven og efterfølgende synsfeltsudfald. Grøn stær er en alvorlig tilstand, der uden behandling kan medføre blindhed.

Grøn stær præsenteres oftest som en kronisk form (kronisk åbentvinklet glaukom), men der findes også de langt mere sjældne former som akut glaukom, medfødt glaukom, og glaukom af anden årsag.

Årsag til grøn stær

I de fleste tilfælde ved man ikke, hvorfor man udvikler grøn stær. Men der er flere kendte disponerende faktorer, specielt højt tryk i øjet.

Ved at klikke på billedet af øjet, kan du se en kort film på 1½ minut om glaukom øje 1

Disponerende faktorer kan være:

• Arv. Derfor skal nære familiemedlemmer undersøges, hvis der er grøn stær i familien. Voksne børn i 30-40 års alderen bør screenes.
  • Forhøjet øjentryk
  • Alder
  • Udtalt nærsynethed
  • Øjenskade
  • Højt blodtryk eller lavt blodtryk
  • Langvarig behandling med binyrebarkhormon
  • Regnbuehindebetændelse

Hvordan opdages grøn stær (glaukom)?

• Kronisk åbentvinklet glaukom er den hyppigste form for grøn stær. Oftest er der ganske få symptomer eller ingen symptomer gennem længere tid, før sygdommen opdages. De tidligste symptomer på sygdommen er udfald i det perifere synsfelt. Det centrale syn bevares længst og derfor har patienten sjældent observeret synspåvirkning. I fremskredne tilfælde opleves tiltagende orienteringsbesvær i tusmørke. Man kan have en tendens til at virke klodset, idet man overser trin, kantsten og eksempelvis personer, der pludseligt kommer fra siden.
  • Akut glaukom er sjældent, og det præsenterer sig helt anderledes. Trykket stiger pludseligt, og patienten får kraftig hovedpine, kvalme, smerter og sløret syn. Her skal patienten ses af øjenlæge med det samme.
  • Ved mistanke om grøn stær laver vi synsfeltsundersøgelse, synsstyrke bestemmes, og vi udfører undersøgelse af kammervinklen samt synsnerven.
  • Synsnerven og nervefibrene kan også undersøges og kontrolleres med tre-dimensionel skanning, OCT (Okulær Coherens Tomografi). Denne skanning kan også udføres i klinikken. Du kan læse mere om de undersøgelser under menupunktet “undersøgelser”

Behandling af grøn stær

Medicinsk behandling: Der findes flere forskellige øjendråber, som alle sænker øjets tryk. Nogle virker ved at nedsætte dannelsen af kammervæske mens andre virker ved at bedre afløbet for kammervæsken. Dråberne skal tages en eller flere gange i døgnet med faste mellemrum. Sjældent kan behandlingen suppleres med tabletter.

Laserbehandling: Ved akut vinkelblok eller ved truende vinkelblok kan tilstanden behandles ved at skyde et mikroskopisk hul i yderkanten af regnbuehinden (YAG laser). Dette letter kammervæskens adgang til afløbet i kammervinklen.

Ved kronisk grøn stær kan man bedre øjets afløb ved at varmebehandle det netværk af celler som er placeret over afløbet. På den måde mindskes modstanden for kammervæskens udløb (laser trabekuloplastik, SLT laser).

Furesø Øjenklinik kan tilbyde ovenstående laserbehandlinger. Det er en hurtig og stort set smertefri behandling.

Kirurgi: Ved mikrokirurgi dannes et kunstigt afløb for kammervæsken under øjet bindehinde. Operationen foretages på hospital dog oftest først når effekt af øjendråber og laserbehandling synes udtømt.

Kan man forebygge grøn stær?

Nej. Men da grøn stær er en kronisk sygdom, er det vigtigt at behandle så tidligt som muligt. På den måde kan sygdommens følgevirkninger begrænses og forsinkes. Desuden er det yderst vigtigt at overholde evt. iværksat behandling.

Som nær slægtning til en patient med grøn stær er det vigtigt at gennemgå screening omkring 40 års alderen ved øjenlæge for at opdage sygdommen så tidligt som muligt.