Grå stær

Grå stær eller katarakt er en betegnelse for uklarheder i øjets linse. Grå stær er hyppigst en normal aldersforandring, som med tiden giver gener i form af

• blænding
  • læsebesvær
  • ændret farveopfattelse
  • nedsat syn
  • hyppigere behov for brilleudskiftning
  • sjældnere dobbeltsyn for et øje

Grå stær er ikke i sig selv en farlig øjensygdom, men da linseforandringene typisk udvikles over en årrække, kan man i nogle tilfælde overraskes over for eksempel ikke at opfylde synskrav til almindeligt førerbevis.

I lette tilfælde kan fx. blændingsgener lindres ved at bruge solbriller. Ligeledes kan nye læse eller afstandsbriller lindre symptomerne. Tiltager generne og bliver synet reelt nedsat, påvirker det livskvaliteten. Her kan operation komme på tale, og de fleste vil derefter opleve en synsfremgang og fornemme at farver bliver mere klare end før,.

Årsager til grå stær

• Alder er den hyppigst årsag til grå stær. Mere end halvdelen af alle 75 årige har uklarheder i linsen.
  • Anden øjensygdom (regnbuehindebetændelse, grøn stær) eller som led i almen sygdom som fx. sukkersyge.
  • Ydre påvirkning af øjet, fx. efter skader, høje doser af røntgenstråler, ultraviolette- eller infrarøde stråler. Bivirkning til langvarig behandling med forskellig medicin (fx. binyrebarkhormon).
  • Medfødt og arvelig grå stær, eller som led i syndrom (sjældent).

Behandling

• Grå stær behandles med en operation. I lokalbedøvelse med dråber fjernes den uklare linse, idet den sønderdeles med ultralyd og fjernes gennem en mindre selvlukkende tunnelindgang på ca. 2,5 mm. Derefter indsættes en kunstig linse af acryl med en styrke, der tilpasses øjet.
  • Efter operationen skal der typisk tilpasses ny læsebrille. Det er dog også muligt nu, at få en speciallinse, som korrigerer for såvel nær som afstand (multifokal linse) eller for en evt. bygningsfejl (torisk linse).
  • Jeg har skrevet mere udførligt om indgrebet under menupunktet  “operationer”.

Kan jeg undgå at udvikle grå stær?

• Nej, men du skal selvfølgelig forsøge at undgå ovennævnte risikofaktorer som fx. øjenskade, sukkersyge mm.