Sukkersyge – Diabetes

Sukkersyge eller diabetes er en kronisk sygdom, der er karakteriseret ved et forhøjet niveau af sukker i blodet. Det skyldes nedsat eller manglende produktion af insulin (type 1 diabetes, debuterer hos børn og unge) eller nedsat følsomhed i cellerne for insulin (type 2 diabetes, debuterer senere, livsstilssygdom). Mere end 285.000 har diabetes. Ca. 10 % har type 1 diabetes, resten har type 2 diabetes.

Sukkersyge påvirker øjet. Der kan komme alvorlige forandringer i nethinden, der kan medføre blindhed. Der er øget risiko for grå stær, og der kan komme lammelser af øjenmusklerne.

Nethindeforandringer pga sukkersyge (diabetisk retinopati) skyldes ændringer af de små kar i nethinden (retinal mikroangiopati). Der kan udvikles små udposninger på karrene (mikroaneurismer) samt utætheder i form af små blødninger eller protein. Tidlige forandringer benævnes simplex retinopati eller baggrundsretinopati. De synstruende former for retinopati er karakteriseret ved ophobning af væske og proteinstof (ødem og eksudater) i den gule plet (makula) hvilket benævnes diabetisk makulopati. En anden synstruende senkomplikation er dannelse af karnydannelser på synsnerven eller i den perifere del af retina (proliferativ diabetisk retinopati).

Tidligt i forløbet opdager du ikke selv noget. Først senere i forløbet kommer tiltagende synsforværring og til sidst blindhed. Udvikling af diabetisk retinopati kan forebygges ved, at du som sukkersygepatient kommer til kontrol og behandling hos øjenlægen.

Du kan læse mere generelt om diabetes her

Årsager til diabetisk retinopati?

• Diabetes gennem flere år
  • Dårlig regulering af sukkersygen med store udsving i blodsukkeret
  • Forhøjet blodtryk

Hvor hyppigt skal du som diabetespatient undersøges?

• Ved type 1 diabetes årligt
  • Ved type 2 diabetes hver eller hvert andet år
  • Ved graviditet skal kontrollerne foretages hyppigere

Hvordan foregår undersøgelsen ?

• Synsstyrken måles
  • Øjene dryppes, så pupillen udvides. Herefter tages et billede af nethinden. Det gør ikke ondt
  • Du kan læse mere om undersøgelsen under menuen “undersøgelser”

Behandling af sukkersygeforandringer på nethinden

• Laserbehandling. Kan mindske karnyddannelser, samt fjerne den ophobede væske. Du kan læse mere om laserbehandling under menuen “operationer”
    • Medicinsk behandling. Injektion direkte i øjets glaslegeme med anti-VEGF kan hæmme karnydannelser. Det foretages på udvalgte øjenafdelinger.
    • Kirurgi. Ved blødninger eller ved træk på nethinden, kan der foretages glaslegemeoperation. Det foretages på hospital.

Kan man forebygge og mindske risiko for diabetisk retinopati ?

Ja. Du kan sørge for, at sukkersygen er velreguleret. Blodtryk skal kontrolleres hos din egen læge. Er det højt, skal du formentligt i medicinsk behandling. Prøv at ændre din livsstil, så du får sund kost, får motion og undgår overvægt. Er der kommet forandringer på nethinden, skal du kontrolleres hyppigere og evt. behandles hos øjenlægen.

Få svar på mange af de spørgsmål, du kan stille dig selv om type 2 diabetes, ved at trykke på dette link